Pages

Wednesday, January 27, 2010

CoR


Så då har jag varit hela tre dagar på min praktikplats det är nog inte många som ens vet att det finns något som heter the committeé of the region (CoR) eller regionkommittén på svenska. Jag visste det inte innan jag fick praktikplatsen till exempel. Hur som helst har det börja rulla på nu, jag har hunnit få göra några av de saker som det förväntas att jag skall utföra. Det här kanske inte låter så spännande men jag tänkte nu i alla fall försöka mig på att beskriva lite vad jag hittills har pysslat med på mitt kontor. Idag sammanfattade jag till exempel en rapport som en medlem i CoR författat. Denna skall sedan upp för diskussion i ett av de sex utskotten som finns inom CoR, rapporten bygger i sin tur på en utredning från EU-kommissionen. När dessa görs måste jag också ha koll på vem i Europaparlamentet som varit rapportör och vilket väg rapporten har vandrat. Sen är det några steg till men jag har inte riktigt klart för mig hur det hela fungerar men det kommer det kommer.

För övrigt måste tilläggas att Bryssel inte tillhör mina favoritstäder, staden är väldigt grå och det är mycket föroreningar i luften. Detta skulle kunna bero på att det går en femfilig motorväg rakt genom staden... Hur tänkte de här egentligen? Dock finns det en hel del charmiga hus att titta på och det gamla torget mitt i staden är charmant:)

1 comment:

Johanna said...

Ser ut att vara en trevlig byggnad du arbetar i ialla fall :)
(Påtal om att du tycker Bryssel är lite grått..)