Pages

Sunday, February 3, 2013

Vad händer 2013?

Del 2 Sverige.

Efter att en hel månad har gått på det nya året har det blivit dags för en fundering om vad som komma skall 2013 för Sveriges del.

Jag är djupt oroad över utvecklingen inom den svenska inrikesdebatten, bland annat över att Sverigedemokraterna lyckats med att, trots att de inte har något egentligt inflytande i Riksdagen, vrida den allmänna uppfattningen mot att invandring är fel och alltigenom dåligt. Det är en glidande skala och än så länge tycker 90 procent av befolkningen att SD inte är någonting man kan rösta på. Tyvärr tror jag deras stöd kommer och öka och att övriga partier i viss mån kommer att anpassa sig därefter och vi får en hårdare och mindre human syn på invandringen i Sverige. För övrigt kommer C och KD att fortsätta sin kräftgång rent opinionsmässigt och det kommer inte hända speciellt mycket för övriga partier heller. 2013 är väntans år, det är valåret 2014 som det kommer att börja röra på sig.

Rent ekonomiskt så beror Sveriges utveckling väldigt mycket på omvärlden men vi har en del inhemska problem som kan börja göra sig gällande inom en snar framtid. Dock inte 2013, här gäller det som för resten av världen att det blir ett mellanår. Som så ofta förut kommer problem att skjutas framåt i tiden. Jag tror tex inte till skillnad från föra året att bostadspriserna kommer att gå ner, snarare kommer de ligga stilla eller stiga svagt. Bara för det tycker jag inte det är en bra idé att köpa en bostad i någon av storstadsregionerna, prisfallen kommer, dock inte i år.

Visst ser det ut som det ljusnar där borta i horisonten (börsen stiger, varslen minskar och bankerna visar höga vinster) och jag hoppas det är en ny gryning som kommer. Det kan dock vara en illusions och bara en tillfällig återhämtning. Spännande blir det i alla fall att följa den fortsätta utvecklingen, för världen, för Sverige och för mig :)

Under 2013 så stundar nytt jobb och ny stad, spännande!  
 

No comments: