Pages

Monday, September 30, 2013

Spenderarbudget

I vanliga fall görs ju budgetar för att få koll på utgifterna och för att allt som oftast skära i dessa. Jag har enda sedan studietiden haft problem med att känna mig helt tillfreds med hur jag spenderar mina pengar. Jag tycker det är viktigt att ha en hög andel av disponibel inkomst som går till sparande men det ska inte gå till överdrifter. Något står inte helt rätt till när svångremmen dras åt innan det har gått två veckor sedan lön. För att få lite mer struktur och skapa utrymmen har jag och Johanna skapad en hushållsbudget i Excel. Nu förs utgifter in löpande och de olika budgetposterna har fått takvärden som helst inte ska spräckas. Skillnaden mot förut är att jag rent psykologisk har skapat ett större utrymme för tex luncher och biobesök i höstrusket under posten Nöjen.

Budgeten är en vinnare och vi kommer i slutändan spara mer, stressa mindre och njuta av en latte på söder utan att fundera på att den kostar hutlösa 45 kr...

2 comments:

Anonymous said...

Ha ha ha! Sån bullshit, du kommer ALDRIG sluta tänka på hur mycket en latte kostar!!
/Nippe
#bloggdoktorn

Erik said...

Nä men så är det ju ;) Känns fint att du känner mig!