Pages

Friday, January 3, 2014

Vad händer 2014?

Som traditionen bjuder de senaste åren här en spådom inför det nyss födda  året 2014. Jag börjar som vanligt med världen. I år med lite extra fokus på politik, ekonomi och sport.

Det kommer en del intressanta val och de som kommer röna stört intresse här i Sverige är såklart Europaparlaments valet som äger rum i medlemsländerna 22-25 maj. Tyvärr tror jag valet kommer gå till historien då extrema högerpartier nästan kommer i fatt de traditionella höger- och vänsterblocken i storlek i parlamentet. I många länder ser det mörkt ut, bland annat i två av unionens tungviktarländer, Storbritannien och Frankrike. Där går till att börja med Independence Pary, Ukip stadigt framåt i opinionsundersökningar och de kan mycket väl få runt 20 procent av rösterna i EU-valet. Vidare ser Front National med Marie Le Pen i spetsen starka ut och kommer att gå kraftigt framåt. Detta är bara två exempel på en generell trend som vi har kunnat skönja de senaste 10-15 åren, oroande minst sagt.

Rent ekonomiskt dristar jag mig till att säga att det kommer bli något bättre för världskonjunkturen. Inte mycket men vi kommer inte att se en ny världsomfattande kris 2014. Den kommer såklart för eller senare men just nu finns det för mycket pengar i omlopp och världens centralbanker gör allt för att dopa ekonomin med billiga krediter. Börsen är som vanligt extremt svårbedömd, hade 23 procent fel föra året då jag trodde på ett nollresultat. Det kommande ekonomiska uppsvinget är redan inprisat av marknaden så räkna inte med några större uppgångar. Ca 10 procent sätter jag på New York börsen som får räknas som ett rättesnöre för världens börser. Satsa vid min gud inte pengar på Apple, företagen har sedan en tid påbörjat sin resa nedför börsbaken.

I sporten värld händer det en hel del. Till att börja med ett vinter OS i polisstaten, korruptiongenomsyrade och diktatur tendensernas Ryssland. Spelen som genom korruption och en extrem säkerhetsapparat blir världshistoriens dyraste kommer trots allt innehålla en hel del trevlig sport och USA vinner medaljligan som vanligt. Senare till sommaren är det Brasiliens tur att vara värdland för fotbolls-VM. Brasilien står också som vinnare till slut, de möter såklart Holland i finalen.

Någon som ser andra saker som kommer att inträffa eller rådande trender som kan komma att förstärkas eller försvagas?

Imorgon kommer ser jag in i spåkulan för Sveriges del.

No comments: