Pages

Friday, December 12, 2008

Äpplet ruttnar


Apple är idag ett mycket populärt företag, de har succeér bakom sig som ipod och iphone. Det de dock är mest kända för och som till en början var företagets kärnverksamhet är datorer. Apple gör både stationära och bärbara och deras datoter har också sålt förfärligt bra under de senaste åren. När jag själv för snart ett år sedan skulle inhandla en laptop var dock en Apple dator (Macbook) inte ens ett alternativ, ni kanske undrar varför? Macarna som har så cool design och fiffiga detaljer borde ju vara allas dröm kanske någon där ute utbrister. Jag kan hålla med om att macarna har en fin design, jag tycker dock att den börjar kännas lite tråkig, tangentbordet är rent ut av fullt! Nu kommer dock den stora anledningen till varför ett köp av en Macbook bör undvikas: PRISVÄRDHETEN, tillåt mig utveckla detta en smula. Vad får du egentligen för pengarna? Ja du får ju en (cool) dator med lite program till som är hyfsade på att redigera bilder och så, men ärligt hur många använder datorn till det? Eftersom jag aldrig publicerar någon som inte är välunderbyggt och har gedigna fakta i ryggen så kommer här också en liten jämförelse från Pricerunner (båda datorerna ligger i 12000 kr klassen):

Apple MacBook
Processor: Intel Core 2 Duo 2,4 Ghz
Interminne: 2048 Mb
Grafikkort : Intel GMA X3100

Acer Aspire 6935G
Processor: Intel Core 2 Duo 2,53 Ghz
Interminne: 4096 Mb
Grafikkort: NVIDIA GeForce 9600M GT

Jag har valt ut de enligt mig viktigaste komponenterna i en dator och som ni ser så spöar Acer datorn Apples maskin i alla de valda delarna, siffrorna ljuger inte. Grafikortet är nog den komponenten som Apple snålat med mest då de har stoppad in Intels budget chip GMA X3100. Det här grafikkortet klarar på sin höjd lite enklare spel så som Worms 4 eller Harpan, spel som vi alla vet inte kräver särskilt mycket kraft från grafikchipet…


Det här inlägget är kanske mest till för de som går och funderar på att köpa en dator och kanske då en mac. Till er säger jag bara: Allt är inte guld som glimmar!

No comments: