Pages

Monday, December 15, 2008

Rader från en C-uppsats

Det här blir ett litet annurlunda inlägg då det kommer vara text ur den C-uppsats jag håller på att skriva tillsammans med min kompis Sara. Uppsatsen kommer att behandla regionbildningen i norra Sverige och stycket här under handlar lite om intervjueffekter. Visst är det nu lite slött av mig att bara klistra in en sak från min uppsats men någon därute kanske tycker det är lite kul ialla fall:)

"Efter att vi gjort själva urvalet, bestämt tid och plats och gjort oss redo för själva intervjuendet kvarstår det dock ett problem, intervjueffekterna. Med detta avses den påverkan olika faktorer skulle kunna ha på våra intervjuer, svaren kan bli olika beroende på vem som ställer frågan.[1] Vissa faktorer är ganska uppenbara och enkla att undvika, här tänker vi främst på klädsen och att du skall bemöta den du intervjuar på ett trevligt och proffesionellt sett.[2] Vi kom till exempel inte kläda i kläning eller kavaj men heller inte i mjukisar och tofflor, kläderna vi hade på oss kan med andra ord bäst beskrivas som just vanliga kläder som vi kände oss bekväma i. [3] En självklarhet för att respondenterna skall känna sig vänligt inställda till oss som intervjuare är ett lämlpigt uppörande från vår sida. Vad ett lämpligt uppförande är går att diskutera men att till exempel undvika att avbryta en respondent mitt under ett resonemang är ett exempel. "

[1] Metodpraktikan s 293
[2] Trost, Jan
[3] Metodpraktikan s 294

No comments: