Pages

Wednesday, December 9, 2009

Viktigt med ett avtal!

Jag har under de senaste veckorna varit lite mer skeptiskt inställd till klimatdebatten. Jag har funderat lite på om det ändå ligger någonting i klimatskeptikernas påstående att vi människor inte har något att göra med den globala uppvärmningen. Igår på ett seminarium med några av världens främsta klimatforskare blev jag dock övertygad om att vi har oss själva att skylla över den temperaturökning som har uppmäts de senaste 100 åren. Enligt forskarna som har inte sitter med i IPCC så är det 90 % säker att mänskligheten genom ökade utsläpp av växthusgaser fått jorden temperaturkurva att accelerera. Jag vet inte hur ni resonerar men jag hade inte satt mig i ett flygplan som bara hade 10 procents chans att landa säkert. Vad jag menar är att vi inte har råd att chansa, eller världens ledare har inte råd att chans då det ändå är de som i slutändan avgör hur det blir med våra utsläpp. Dock skall man inte underskatta möjligheterna för oss medborgare, vi har nu chansen ställa krav på våra politiker och på så sätt påverka utgången i de internationella förhandlingarna. Vi får se vad som händer nu till helgen, jag hoppas såklart att det blir ett avtal men det är långt ifrån säkert men fakta kvarstår, om vi inte gör något dramatiskt väldigt snart så kan det leda till en total katastrof för hela moder jord.

2 comments:

Macko said...

Kan du ge Obama en lycka till kram från mig?

TUVE said...

Den svartvita alarmismen firar ständigt nya triumfer.
Problem uppstår när någon liten incidens undergräver dogmen som t e x med det hackade forskarschablet.
Genast hänger puckade politiska ledare på och ifrågasätter
den rådande meningen.
Jag håller med C. P. Snow om att "the breakdown of communication between the "two cultures" of modern society — the sciences and the humanities — was a major hindrance to solving the world's problems".
Eller har det hänt något sedan han skrev ovan citat?
Svar:ja idag tycks världen vara fundamentalt hotad men säkrast är att behålla sin förnuftiga skepticism.