Jag har funderar lite kring hur den svenska skolan fungerar. Det har ju varit en stor debatt mellan Jan Björklund åh ena sidan som hävdat att den svenska skolan är en ren flumskola och å andra sidan det socialdemokratiska lägret som menat att lärarna skall se till så att barnen kan arbeta fritt och tänka logiskt. Fokus har inte legat på att nå ren maximal kunskap. Björklund är ju ingen sympatisk politiker direkt och hans utspel går ibland åt det populistiska hållet men han kan ha en poäng med att den har varit lite slappt de senaste 20 åren när det kommer till skolan. Dock gör han det ju lite för enkelt för sig genom att tex kräva betyg från 6e klass, jag tror inte att det i grunden handlar om att en tidigare betygssättning skulle få upp kunskapsnivån generellt sett. Betyg kan vara bra men de skall i sig inte vara målen utan de borde ses som medel för att nå ett mer långsiktigt mål nämligen mer kunskap. Med en överdriven tro på betygens kraft tror jag detta kan gå förlorat till viss del.
Slutklämmen blir här att det kan vara bra med lite hårdare tag i skolan men att med dagens komplexa kunskapssamhälle enbart lita till specifika ämneskunskaper tror jag i längden leder till en lägre kunskapsnivå i hela samhället. Om eleven genom skolan kan lära sig att på egen hand inhämta information och analysera denna på ett självständigt sätt tror att vi har mycket vunnet. Flum om man nu vill kalla det just det kan här gå hand i hand med kraven på en något strängare skola, det ena utesluter inte det andra.
1 comment:
Kolla in Bengans analys!
http://torrentpump.com/download/pedagogik-litteratur-3485706
Post a Comment