Pages

Sunday, November 21, 2010

Systemet forever


Jag har under de senaste dagarna följt debatten om att tillåta gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker på svenska gårdar. Vissa menar att det skulle hota Systembolagets framtid, andra menar att det är bra för gårdsnäringen och att det inte rör sig om så stora kvantiteter. Personligen är jag väldigt skeptisk till att det skulle vara till någon större nytta om gårdarna fick sälja. Jag tänker inte gå in på detaljer här för och emot just detta speciella förslag. Efter att ha läst runt lite på kommentarsfälten på lite olika nyhetssidor kan jag dock krasst konstatera att folk inte verkar inse nyttan med att vi har ett alkoholmonopol. Man menar till exempel att det är dubbelmoral att staten säljer alkohol och samtidigt säger sig värna om folkhälsan. En annan vanlig åsikt är att staten inte borde lägga sig i individens egna handlingar och val. Jag menar dock att man måste tänka lite längre och se de övergripande konsekvenserna om Systemet försvinner.

Jag kan hålla med om att det är viss dubbelmoral att staten samtidigt som den skall värna folkhälsan ändå säljer alkohol. Men vad är alternativet? Ett alternativ är ju givetvis att totalförbjuda alkoholförsäljning, detta känns dock inte som ett realistiskt förslag, det skulle aldrig accepteras av den breda allmänheten. Det andra och det som det finns stöd för, både inom allmänheten och inom Alliansen är att tillåta mataffären och dylikt att få sälja vin, sprit och öl. Detta kan ju låta som en trevlig idé, det blir inte så krångligt att köpa det där vinet till middagen eller att plocka på sig några öl som hastigast samtidigt som maten köps in. Om detta skulle ske är jag tyvärr alldeles övertygad om att konsumtionen av alkohol skulle gå upp. Och om den går upp kommer också de alkoholrelaterade kostnaderna i samhället öka. Inte så svårt att lista ut men det verkar vara svårt för visa att se denna koppling. Systembolaget behövs nu och i framtiden för att hålla vårt drickande på en lagom nivå, så är det bara!

6 comments:

Niklas said...

kul läsning. Hade en dålig upplevelse på systemet i fredags. Fick en super god snaps (Buustasup) när jag var i ÅRE, tänkte därför köpa den på systemet här i svall. Då visade det sig att den bara säljs i tre butiker i sverige och att det av nån anledning inte går att skicka efter den! Katastrof dåligt!!

Erik said...

Hehe, ja du Niklas ibland får man ta det onda med det goda... Tänk på att du sparade lite på din lever också ;)

Anonymous said...

Wehey!

Politisk debatt om folkhälsa vs niklas alkoholliberala dockstakultur på denna avdankade blogg =) =) =)

Jag kan se fördelarna med lite skön gårdsförsäljning faktiskt....
Generellt sätt förespråkar jag som bekant avhållsamhet =) =) hehe, nu pratar vi sprit, inge annat!

Dock är jag inte heller ett fan av ökad alkoholkonsumtion som ni vet, jag kör ju som bekant med max en lördag i månadsideologin....men tycker det är trevligt med en öl eller ett glas till maten ibland. Svårt nöt att knäcka det här faktiskt..

Vi hörs/ Johan!

Tryggis väntar imorrn...tjooho....go natt

Anton said...

Tänkte bara meddela att jag startar gårdsförsäljning i mitt badrum den 6/12, lagom till julruschen.
Välkomna!

sirpa said...

Vilka långa du skriver. Men det ja systemet är mkt bra och åldersgränsen 20 år är mkt bra!

Erik said...

Wow 5 kommentarer iof en av mig, rekord för Power bloggen :) Ska lura på fler debattskapande postar i framtiden! Kanske ett om film, typ kritiker vet faktiskt bäst eller likande ;)