Pages

Tuesday, September 7, 2010

Dags för val

Den här bloggen är verkligen inte politisk men såhär i valtider vill jag i alla fall lufta lite av mina åsikter inför det kommande valet. Varsågoda här kommer en liten ledare eller vad man nu skall kalla det

Det pratas om det dag ut och dag in nu och mer kommer det att bli nu när det bara återstår 2 veckor till det svenska valet! I fyra år har Sverige styrts av en Allians med Moderaterna vid rodret och det har varit fyra rätt så långa år. Mot denna Allians står ett rödgrönt alternativ med Mona Sahlin i spetsen. Det är nu intressant att i dessa valtider fråga sig själv om vilket av blockens politik som skulle gynna mig eller dig mest. På den frågan svarar jag faktiskt Alliansen, i alla fall på kort sikt, deras politik ger mig om jag hittar ett jobb efter studenten troligen mer i plånboken än vad en rödgrön regering skulle göra. Kommer jag då att rösta på Alliansen, det något motsägelsefulla svaret blir ett rungande NEJ. Tillåt mig att förklara lite närmare hur mina tankegångar går.

Välfärden i Sverige bygger vi tillsammans och alla måste vara med och betala mer eller mindre. Jag vill tänka långsiktigt och tror verkligen att om Sverige skall bli ett föregångsland behövs det en stark välfärd med lika möjligheter för alla. Denna välfärd får vi inte genom skattesänkningar och utförsäljning av statliga bolag. Det som känns mest fel i Alliansens politik är att de premierar de som har jobb lite väl mycket. Reinfeldt pratar om arbetslinjen och visst låter det bra, det skall löna sig att arbeta och alla som just jobbar får idag ut mer efter skatt efter alla jobbskatteavdrag än för fyra år sedan. Men det han samtidigt säger är att de som inte har något jobb inte försöker och att de inte vill jobba. Visst nu hårddrar jag det lite men tänk efter lite här, det är inte många som vill gå arbetslösa, de allra flesta vill göra rätt för sig. Jag tycker att Alliansen bortser från detta och målar upp delar av den svenska befolkningen som lat. Nej ge oss inte mer jobbskatteavdrag ge oss istället en fungerande välfärd som alla kan vara stolta över och som alla är med och betalar för!

Till sist vill jag också säga att Alliansen har gjort några bra saker också, bland annat skall de ha beröm för de sunda statsfinanserna men de hade med alla sannolikhet varit goda med en socialdemokratisk regering också. På fyra år kan du inte förändra ett samhälle men på åtta år kan du göra mycket, jag håller tummarna för Sahlin och de rödgröna den 19e september. Vilka håller du på?

2 comments:

SIRI said...

De röda såklart! De har mest ungdomspolitik och Alliansen är inget för mig. Jag får ju inte rösta men som du säger: man ska hjälpas åt, vad gör några hundralappar extra för dig och mig? En ny TV? mer nya prylar? De som redan har massa pengar behöver inte mer.
HEJJA DE RÖDA!!

Erik said...

Bra där Siri, väl talat!