Pages

Sunday, September 12, 2010

Skrämmande och djupt deprimerande




Jag läste för ungefär fyra år sedan en artikel i DN, den handlande om Sverigedemokraterna och deras valturné inför förra valet. En högt uppsatt Sverigedemokrat menade på att "Vi ska nå 10 procent av rösterna". Jag kommer ihåg att jag bara skakade på huvudet och tänkte att det kommer som tur är aldrig att hända, så dumma är inte människor. Idag fyra år senare läser jag i Aftonbladet att SD har 7 procent av rösterna i deras senaste opinionsundersökning.Jag fattar knappt att det är sant, har vi svenskar gått och blivit tokiga? Nu är det i och för sig fortfarande en överväldigande majoritet som inte stödjer SD men att ändå kanske uppåt 7 procent ger dem sitt stöd är djupt oroande. Ta er ansvar nu, ni som möter en som stödjer SD, ta fajten! De har ett svartvit budskap som krackelerar om man vrider och vänder lite på det kom ihåg att de är ett enfrågeparti som inte hör hemma i den svenska Riksdagen.

De som röstar på SD har inte insett hur mycket invandringen har betytt och betyder för Sverige som ett mångkulturellt land. Tänk bara på att pizzan kom till Sverige 1968, tror någon att den kom med svenskar? Det jag menar är att vi har mycket att lära av varandra, många olika kulturer berikar samhället. Sen skall vi komma ihåg att Sverige från att ha varit ett av världens mest homogena länder håller på att genomgå en förändring. Det går inte helt smärtfritt och det finns tyvärr stora brister i dagens immigrationspolitik. Detta får dock inte göra att vi stänger våra gränser och säger att vi skall ta hand om de vi redan har. Det är att tänka alltför kortsiktigt, Sverige har otroligt mycket att tjäna på en generös immigrationspolitik! Den skapar arbeten som i sin tur genererar inkomster till staten. Sen skall vi inte heller glömma bort solidaritetsfrågan, Sverige är ett rikt land som har råd att ta emot många asylsökande, varför skall vi då inte göra det? Det handlar om att kunna ställa upp och hjälpa människor i nöd. Det jag menar här är att SD gör världen alltför enkel för sig, allt är inte svart och vit, det är inte vi mot dom, det är vi tillsammans som skall bygga framtidens Sverige!

No comments: