Pages

Wednesday, December 15, 2010

Ett samhälle är inte svart eller vit

Jag har tagit en paus i uppsatshetsen och funderar lite på varför människan tenderar att se allting i svartvita färger. Det verkar inte finnas några mellanlägen, i alla fall när det kommer till de olika kommentarsfält som går att finna på tex DN.se eller DI.se. Här huserar mest fördomar, hat och bitterhet. Jag undrar i mitt stilla sinne vilka dessa personerna är och hoppas verkligen inte de är ett tvärsnitt på befolkningen i stort. Då skulle nämligen SD vara det bästa partiet, kvinnor förtjäna sina sämre löner relativt sätt männen och allt skulle i ren allmänhet vara skit. Dessa personer har inte stannat upp tänkt ett varv extra och resonerat vad deras åsikter skulle leda till om de realiserades. De har helt enkelt en väldigt förenklad verklighetssyn och kan inte analysera den information de tar till sig på ett konstruktivt sätt. De egna känslorna färgar av sig på deras analyser och de blir ja känslostyrda. Ingen höjdare om man vill analysera eller förhålla sig till ett ämne. Dessa personer är sedan länge "lost cases" men dagens skola borde kanske fokusera mer på att få eleverna att kunna kommunicera med deras egna känslor. Då skulle i längden slippa mycket hat och fördomar, det är jag säkert på.


2 comments:

siri said...

varför är inte du en stor bloggare för? Du har så mkt smart att komma med brodern min! Ja herre jisses vad man hatar mkt..borde bli mer possitiv jao!

Erik said...

Naaw Lau, vad fint sagt! DU är bäst :)