Pages

Friday, November 21, 2008

Betygsskala


Innan det att jag börjar skriva lite filmrecensioner måste jag ju såklart göra klart hur mitt betydsystem ser ut. Här finns det lite olika vägar att gå men jag tror mig veta att den skala flest kan relatera till är 1-5 skalan:) Det som nu är viktigt är att jag gör klart hur just jag värderar de olika nivåerna. And it goes like this:
E = En riktigt skräpfilm, kan inte bli så mycket sämre faktiskt, gör något annat med din tid än att se den här filmen, sämst helt enkelt. Här hittar vi filmer som Transformers och Little Nicky...
EE = Det här mår du ialla fall inte dåligt av men filmen är inte bra, den lämnar en besk eftersmak efter sig och det finns bättre saker du kan förta din tid med tex att läsa en bok. Filmer som Indiana Jones 4 och Saw hamnar här.
EEE = Filmen i fråga är nu helt okey, den berör dig kanske lite du kanske skrattar eller den är kanske skrämande. Dock är det bara just kanske och du har med all säkerhet sett alldeles för många av dessa ändå rätt menlösa filmer. Det finns hur många som helst av dessa filmer men jag kan nämna Along Came Polly och Tomten är far till alla barnen.
EEEE = Det här är bra grejer som tyvärr inte dyker upp sådär ofta som skulle vara önskvärt. Du rycks liksom med av filmen och tex 2 timmar går väldigt fort, allt från skådespelare till regi andas kvalité. Filmer som förtjänar detta betyg är bland annat: No Country For Old Men och Den Bästa Sommaren.
EEEEE = Nu är det världsklass vi snackar om! De ytterst få filmer som når upp till en femma på min skala har i princip inga bister, allt är helt enkelt top of the line. Filmen väcker tankar, funderingar och starka känslor, den är berörande på flera plan, helt enkelt ett mästerverk. Givna filmer här är The Shinning och Broke Back Mountain.
Vi får se vilken film som kommer vara först ut på bloggen men jag känner redan nu att Transformers ligger bra till, jag har nyss oljat motorsågen...

2 comments:

Anonymous said...

Det här blir spännande=) fram med motorsågen!

Lada

Anonymous said...

Ja vad ska man säga om denne wässings betygskala. Efter att ha beskådat diverse filmer med bröderna så kan man lätt konstatera att dom har ett filmsinne som inte liknar något annat. En kul grej var att senast vi såg en film beygsatte ena brodern filmen INNAN han sett den. Detta pga av att DN + den andre brodern satt detta betyg tidigare. Snacka om att se en film med "öppna sinnen"?! Vad erik gjorde i biosalongen under transformers framgår fortfarande som en gåta. Denna film har det mest, enormt snyggt gjord, bra skådespelare, humor. Visst handligen var väl kanske inte den bästa. Men vad hade man väntat sig av en "tecknad serie till film"? Nä ,War of the Worlds, The Happening etc, där har ni filmer som inte förtjänar ett bra betyg. Letar ni bra filmer med aktuella, korrekta, neutrala betyg. Surfa in på http://www.imdb.com/mymovies/list?l=20807624

Jag har lärt mig att det inte går att diskutera vett i någon av er, så jag låter er hållas med er totalt urkassa känsla för film.

"Autobots transform and rollout"