Pages

Thursday, November 6, 2008

Stresskala


Nu i höstmörkret kan nog många drabbas av en hel del stress, däribland jag själv. Här nedan följer de olika nivåerna på den berömda SS-skalan (stress och symtom skalan). Skalan går från 1 till 10...


1) Ligger ute på någon ö i den sörmländska skärdården och inte ett moln på himlen, 25 grader i vattnet och funderingar kring om det kanske snart är dags för ett dopp igen.

2) Ligger fortfarande ute på samma ö men nu täcker ett litet moln solen och det har börjat blåsa en aning.


3) Ligger i soffan och läser en god bok, kanske någon stressande tanke sussar förbi men i detta avslappnande tillstånd berörs jag inte av sådant.


4) Spelar Wii med någon kompis, spelet i fråga är ganska svårt så stressen kommer smygande men är under kontroll.


5) Spelar pingis och ligger under i första set (jo det kan faktiskt hända även en pingismästare) känner stressen och vill verkligen inte förlora men efterssom jag är en sann mästare vinner jag såklart setet och senare även matchen.


6) Jag ska med bussen ner till stan, kommer i tidsbrist och får springa till snabbt för att hinna, väl på bussen lugnar jag ner mig och stressen sjunker tillbaka.


7) Nu är det mycket stress, kan bland annat vara dags för tenta och det behövs mycket plugg för att få stressen under kontroll.


8) Nu kan det röra sig om borttappad plånbok eller något annat värdefullt som jag tror jag tappat. Plånboken hittas i princip alltid efter en hel del letande men stressnivån under letandet kan ibland nå oroande höjder.


9) Nu är det tufft att heta Erik, denna nivå har jag nått till en gång och jag gör helst aldrig om det. Hjärtklappning och svagt illamående är ingenting jag rekomenderar precis. Dock kan det bli så om man stressat en hel höst och inte haft tid för återhämtning.


10) Black Out!

No comments: