Pages

Thursday, November 27, 2008

Recension: Transformers

Regi: Micheal Bay
År: 2007
I Rollerna: Shia LaBeouf, Megan Fox, Josh Duhamel, Tyrese Gibson m.fl

Det var en mörk och kall vinterdag 2007, jag och vännerna hade bestämt oss för att hitta på något kul tillsammans. Till historien hör att det var jullov och jag var som vanligt hemma med familjen i Nävekvarn. Hur som helst bestämde vi oss efter ett tag för att åka upp till Kungens Kurva just utanför Stockholm för att gå på bio. Att välja film är aldrig lätt och just den här gången var det extra svårt, till sist föll dock valet på actionfilmen Transformers, ett val som skulle visa sig vara ödestiget. Min inställning var kanske inte direkt positiv till denna Micheal Bay produktion, jag kände som på mig att den inte skulle leva upp till mina krav på en god actionfilm.

Även fast jag nu hade mina misstankar så kändes det ändå rätt så bra när jag sjönk ner i de mjuka röda biostolarna inne i den mörka biosalongen. Med en 300 grams chips påse och en flaska vatten var det ändå upplagt för en trevlig bioupplevelse. Så börjar själva filmen och det dröjer inte länge förrän det går upp för mig att det här inte kommer bli en angenäm upplevelse. Efter att härdat ut alla de 144 min så känner jag mig lurad, besviken och jag har en frustrerande känsla i kroppen, jag tänker för mig själv - det här var ta mig f-n det sämsta jag sett på riktigt riktigt länge. Varför reagerade jag nu som jag gjorde? Det är svårt att veta exakt var jag skall börja, filmen är helkass rakt igenom. Till att börja är handlingen även för att vara en actionfilm, tunnare än vatten. Den goda roboten Optimus Prime slåss mot ondingen Megatron och de båda kämpar för att komma över den mystiska talismanen ”the Allspark”. Bara namnet ”the Allspark” ger mig rysningar genom hela kroppen, kunde de inte komma på något bättre? Ett annat lågvattenmärke är skådesspelarinsatserna, ingen känsla ”what so ever”, allting går på tomgång och det finns ingen som helst kemi mellan de olika aktörerna. Det hela utspelar sig på moder jord och det blir en hel del actionscener robotarna emellan men allt känns konstlat och påklistrat. Actionscenerna som skulle kunna tänka vara bra i en sådan här storproduktion , håller alltså heller inte måttet.


Jag hoppas att denna text avskräcker alla ni som inte sett denna skräpfilm att hålla er så långt borta från den som möjligt, gör något roligare med eran tid som tex att stirra på en tegelvägg i 144 min…
Betyg:

2 comments:

Anonymous said...

Egentligen ska jag inte kommentera detta, men jag måste ändå för att det är så fruktansvärt hemskt. Frågan är om man inte egentligen måste ha sett den tecknade serien för att överhuvudtaget få se denna film. Jag tvivlar på att du gjort det erik? Du verkar inte ha någon som helst koll på vad transfomers egentligen är. Cybertron som du kallar "dom goda" är transformers galax, dvs en planet. Dom goda heter Autobots och deras ledare Optimus Prime. Dom onda Decepticon, med ledare Megatron.
Jag vet inte hur du karakteriserar bra action scener erik?!, men att det skulle vara dåliga i denna film, framgår som rent struntprat.
Nä jag skulle kunna skriva mer kommentarer om detta men mina första farhågor ändå har blivit besvarade: Du visste inte vad transformers var!! Kanske lät Tuve dig inte se på sådana här actionfyllda tecknade serier när du var mindre?!

Anton said...

haha.. Niklas kommer att doktorera till hösten i ämnet "Transformers förklarar världen".

PÅ något sätt är denna debatt fruktansvärt underhållande. Nu väntar jag bara på din replik Erik.